Slaap tips voor een betere nachtrust

Wat is de beste slaaphouding?

Op de rug slapen:
Slaap jij op je rug en vraag je je af of dat de juiste slaappositie is? Volgens veel
wetenschappers is slapen op je rug ook écht de beste slaaphouding. Dat komt omdat je
lichaam in deze positie volledig en goed ondersteund is. Het gewicht van je lichaam wordt
dan namelijk volledig verspreid over de oppervlakte van je matras en je rug is dan in de
meest natuurlijke houding. Er zijn dan ook vrijwel geen nadelen van het slapen op je rug te
noemen.
Hoofdkussen voor rug slapers.
Ervaar je wat benauwdheid bij het liggen op je rug? Dan is waarschijnlijk je hoofdkussen te
dik. Als je op je rug slaapt, kun je het beste kiezen voor een hoofdkussen dat precies de
ruimte onder jouw nek/schouders opvult zodat jouw hoofd in een lijn met de rug ligt.

Op je zij slapen:
Op de zij slapen, dat doen heel veel mensen. Het is niet de beste slaappositie, maar ook
zeker niet de slechtste. Slapen op je zij, of in de foetushouding, heeft dan ook verschillende
voordelen. Liggen jouw armen in je slaaprichting en zijn je benen opgetrokken dan is dat
goed tegen stress, apneu en lage rugpijn. Heb je last van maagzuur, ook dan kan het slim zijn
om op je zij te slapen. Helaas zijn er ook nadelen aan het slapen op je zij. Zo kan het extra
druk geven op je maag en longen. Als je misselijk bent, is het dus niet slim om op je zij te
gaan liggen. Ook kan je arm in de weg gaan liggen, waardoor deze kan gaan slapen. Ook je
schouder draagt op deze manier veel gewicht, waardoor de spieren in je nek en schouders
teveel belast kunnen worden. Slaap je echt elke dag op je zij, dan kan dit ook zorgen voor
rimpels in je gezicht.
Hoofdkussen voor zijslapers.
Als je op je zij slaapt, moet je een hoofdkussen hebben dat de holte in je nek opvult. Het
moet dus een stevig kussen zijn.
Op welke zij moet je slapen?
Je zou het misschien niet verwachten, maar er zit ook nog verschil tussen slapen op je linker
of rechterzij. Maar op welke zij moet je dan slapen? Het is wetenschappelijk bewezen dat je
het beste op je linkerzij kunt slapen. Dit heeft voornamelijk te maken met de locatie van je
organen. Zo liggen je maag en je alvleesklier grotendeels aan de linkerkant van je lichaam.
Het is dan ook bevorderlijk voor je spijsvertering, dus vooral een goed idee als je net veel
gegeten hebt of een dutje doet na het eten…

De beste slaaphouding bij rugklachten
Als je rugklachten hebt, dan is het belangrijk om de juiste slaaphouding aan te nemen. Een
slechte slaaphouding kan een oorzaak zijn van je rugklachten en kan je rugklachten
verergeren of verbetering in de weg zitten. Heb je rugklachten, dan is de beste
slaaphouding de foetushouding; op je zij dus. Hierbij is, zoals eerder benoemd, een
pocketvering matras met verschillende comfortzones het handigst. Kies niet voor matrassen
die volledig uit schuim bestaan, omdat die het hele lichaam dezelfde ondersteuning bieden,
terwijl elk deel van je lichaam weer andere ondersteuning nodig heeft.

De beste slaaphouding bij nekklachten
Nekklachten kunnen ontstaan door een slechte slaaphouding. Slaap je bijvoorbeeld op je zij
en is je hoofdkussen niet stevig genoeg om de holte in je nek op te vullen, dan komt je nek in
een onnatuurlijke bocht te liggen en zul je daar last van gaan krijgen. Het belangrijkste is in
dat geval dus ook om een goed, stevig kussen te kopen. Slaap je op je buik, dan kan dat ook
de reden zijn van je nekklachten. Het verstandigste is dan om je slaaphouding aan te passen
naar een zij- of rug positie.
Het juiste hoofdkussen kan wonderen doen! Als je op je zij slaapt, kun je er voor proberen te
zorgen dat je bovenliggende arm niet voor je valt maar op je zij rust. Dat zorgt ervoor dat je
nekspieren volledig kunnen ontspannen. Het kan ook helpen om een kussen tussen je armen
te plaatsen zodat je schouders niet naar elkaar toe gaan en in deze situatie je nekspieren ook
volledig kunnen ontspannen.

Slaaphouding tijdens de zwangerschap
Ben je zwanger? Dan kan het ook lastig zijn om een goede slaaphouding te kiezen. Zeker als
je al even zwanger bent en dus al een flinke buik hebt. Ben je van nature een buikslaper, dan
heb je natuurlijk al gemerkt dat dat niet meer gaat. Maar als je zwanger bent, welke
slaaphouding is dan het beste? Tijdens de zwangerschap is het het beste om op je zij te
slapen. Als je namelijk op je rug slaapt dan kan dit rugpijn, problemen met je spijsvertering,
een lage bloeddruk en kortademigheid veroorzaken doordat je onderbuik tegen je
ingewanden aandrukt. Ook de toevoer van voedingsstoffen en bloed naar je baby wordt
belemmerd als je op je rug slaapt tijdens de zwangerschap. Als je op je zij slaapt, vermijd je
deze problemen. Daarnaast kan slapen op je zij tijdens de zwangerschap ook maagzuur
verminderen en bevordert dit de bloedcirculatie van zowel jou als je baby. Sommige
vrouwen vinden het fijn om tijdens de zwangerschap te slapen met een kussen tussen de
knieën.

Tips om in slaap te vallen
• Maak uzelf moe.
Sport of beweeg in de middag of in de vroege avond, dit bevordert de slaapkwaliteit. Sport
niet te laat op de avond, wegens de adrenaline die u hiermee aanmaakt valt u moeilijker in
slaap.
• Zorg overdag voor voldoende daglicht.
Ga regelmatig overdag naar buiten of maak in de winter gebruik van een daglichtlamp.
Onvoldoende daglicht kan zorgen voor een verstoorde biologische klok met klachten zoals
moeheid overdag en slecht in slaap komen in de avond als gevolg.
• Dim uw lichten.
Zorg dat u ruim voordat u naar bed gaat het licht om u heen dimt, en geen gebruik meer
maakt van telefoon, televisie of tablet (het zogenoemde blauwe licht). Dit geeft rust en
ontspanning waardoor u makkelijker in slaap valt.
• Zorg voor voldoende ventilatie.
Zorg dat uw slaapkamer goed geventileerd is en op temperatuur is. Een temperatuur rond de
18 graden Celsius is de beste temperatuur om in te slapen.
• Let op uw drinken voor het slapen gaan.
Drink geen alcohol of cafeïne-houdende dranken voordat u gaat slapen. Alcohol zorgt er
wellicht voor dat u sneller in slaap valt, maar geeft een onrustige nacht. Cafeïne maakt uw
lichaam alert, waardoor het inslapen moeilijk wordt.
• Zorg voor een consequent slaapritme.
Ga iedere dag met een vast ritueel op een vaste tijd naar bed en zet iedere dag op hetzelfde
tijdstip uw wekker. Ja, helaas: ook in het weekend. Op den duur raakt u hieraan gewend.
Zodoende weet uw lichaam wanneer het tijd is om te gaan slapen en weer op te staan,
waardoor u beter zult slapen.
Slaaptechniek
De 4-7-8 slaap truc.
• Neem een comfortabele positie aan.
• Plaats het puntje van je tong tegen de achterkant van de boventanden tijdens de oefening
• Adem 4 seconden in door de neus met de mond gesloten
• Houd de adem 7 seconden vast
• Adem volledig uit door de mond met een sssshhh geluid
• Herhaal deze cyclus 4 keer in totaal
Tips
• Houd de tong ook tijdens het uitademen op zijn plaats
• Adem in met een buikademhaling om de zuurstofopname te optimaliseren
• Doe deze oefening 2-3 keer per dag
• Gebruik de 4-7-8 techniek voor het slapen gaan

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.